Thursday, 28 August 2014

Panna Cotta Dato Fazley Yaakob


Assalamualaikum

Wahai pengikut pengikut blogger Kisahatisembilanpuluhduadotblogspotdotcom sekalian alam, tahu kah anda apa itu Panna Cotta? Pernah kah korang nonton video Resepi Raya bersama Dato' Fazley kat tv tuh? Pernah tak pernah tak? Bagi yang pernah nonton tapi kepala otak tuh tak sempat nak hapal resepi Panna Cotta tu haa kat sini lah penyelesaian masalah anda *wahaha bangga kejap kihkihkih

Panna bermaksud Krim 
Cotta maksudnye Masakan





mak aii hensem nya Dato Fazley ni *meltinggg haha jumpe depan depan lagi hensem dari dlm gambar ni tau hehe


Ok panna cotta bermula sekarang *btw resepi yang aku taip ni aku salin sebijik sebulat macam apa yang Dato Fazley tuh cakap kat dalam tv tuh tau haha


Bahan bahannya:
  • 350ml krim pekat
  • 65g gula
  • 8g serbuk gelatin
  • Sebatang vanila
  • 1/4 sudu teh kulit limau
  • 50ml krim putar
  • 200g Cadbury Milk Chocolate (dicincang)



Pertama sekali kite masakkan krim bersama gula smpai gula tu larut.








Lepas tu jangan lupe kite masukkan lemon zest supaya menambah keharuman.





Dan sy sendiri sy akan letakkan vanilla port, kacau sampai larut smpai dye agak berbuih.



eeee apa tuh? haa bagi yang tak tau ini lah vanilla port *comel ekk






Sementara menunggu untuk krim tu mendidih, kite sediakan gelatin berasaskan tumbuh tumbuhan. 







Kite masukkan pulak ke dalam krim yg telah sedia masak tadi & kite bancuh sampai ianye sekata.






Panna cotta macam2 bentuk kite boleh buat. Kite sengetkan sedikit bekas tu supaya ade bentuk 3 segi kat dalam tu. Sy tuangkan krim, tetibe ade buih. Kite ketuk2 sampailah dye punye buih tu keluar & dye mendap dengan sempurna. Selepas kite tengok dye mendap & buih2 da hilang, kite sediakn untuk dimsukkan ke dalam peti sejuk paling kurang 1 jam sebelom kite menambah bahagian coklatnye pulak. 











Untuk proses kedua, sama macam proses pertama, kite akan letakkan krim yg telah mendidih ke dalam coklat yg telah cair & kite kacau sehingga sebati.







Jangan lupe kite msukkan juga gelatin yg berasaskn sayur sayuran tadi. 




Kemudian kite masukkan semula ke dalam peti sjuk dalam 1 hingga 2 jam sehingga ianye pejal. 








Kite akan tegok bahawa hasilnye begini.




Dan apabila sampai masanye untuk kite hidangkan, kite letakkan pulak hirisan coklat seperti ini supaya apabila orang makan, orang akan teringat bahawa inilah "Panna Cotta Raya" !












 yeayyy siap daaa makan dulu haha


Post a Comment